Hondenziekte in het nieuws.

Misschien heeft u er al over gehoord, maar de laatste tijd is de hondenziekte (ook wel Distemper of ziekte van Carré genoemd) in het nieuws.

In Duitsland is hondenziekte bij vossen vastgesteld en in Limburg is er een vermoeden van hondenziekte bij vossen.
Door migratie van vossen kan de ziekte ook naar het noorden van Nederland komen.

Als u met uw hond in het bos loopt, kan deze besmet en ernstig ziek worden, met de dood als gevolg.
In onze praktijk hebben we gelukkig nog geen gevallen gezien.

Wat is hondenziekte?
Hondenziekte wordt veroorzaakt door een virus dat longontsteking en (ernstige) diarree kan veroorzaken. Minder vaak voorkomend zijn klachten aan de hersenen, ogen en de huid. Dieren kunnen in het ergste geval aan de ziekte overlijden.

Hoe wordt hondenziekte overgebracht?

Hondenziekte is zeer besmettelijk. Het wordt overgebracht via hoesten, niezen, direct contact en contact via voerbakken of speeltjes, ontlasting en urine. Dieren kunnen tot 4 maanden na besmetting het virus uitscheiden.
Dieren met milde klachten zijn vaak de oorzaak van het verspreiden van de infectie. Ook uit het buitenland geïmporteerde honden kunnen het virus bij zich dragen.

Is een gevaccineerde hond beschermd?

Ja. Als honden volgens het normale schema zijn gevaccineerd of de aanwezigheid van antistoffen met een titerbepaling is bevestigd, is uw hond beschermd. Als uw hond besmet wordt, kunnen nog milde verschijnselen optreden, maar echt ziek wordt uw hond niet.

De vaccinatie is al effectief na enkele uren.

Is uw hond goed gevaccineerd?
Als u in het paspoort kijkt, moet de de vaccinatie met de oranje sticker maximaal 3 jaar geleden gegeven zijn. Bij twijfel mag u altijd even bellen, dan kunnen wij in het medische dossier van uw hond zien of uw hond goed beschermd is.

Als u nog vragen heeft, neem dan gerust contact op met de praktijk.

info@dierenartsassen.nl

U kunt ook verder lezen:

Wat je moet weten over Hondenziekte