Nieuw vaccin voor konijnen!

Het nieuwe vaccin voor konijnen is nu beschikbaar!

Dit vaccin beschermt een konijn 1 jaar tegen zowel myxomatose en RHD1 als RHD2.

Hiermee is een konijn met 1 injectie dus beschermd tegen alle bekende en dodelijke konijnen-virussen.

We werken alleen op afspraak, bel: 0592-309903

Natuurlijk wil je je konijn zo lang mogelijk gezond houden.Lees hieronder wat je kunt doen, om je konijn zo goed mogelijk te beschermen tegen de gevaarlijke konijnenziekten myxomatose, RHD1 en RHD2.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten, zoals muggen en vlooien, maar kan ook door direct contact tussen konijnen verspreid worden.

Als je konijn besmet is met myxomatose, zie je dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit van je konijn. Ook elders kunnen zwellingen ontstaan. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rond de ogen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken wordt steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 2 weken tot de dood.

RHD(VHS of VHD)

RHD(Rabbit haemorrhagic Disease) wrdt ook door virussen veroorzaakt, namelijk door het RHD1 of het RHD2 virus. Bij beide varianten sterven konijnen zeer snel, vaak zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn.

Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijke coma terechtkomt. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog een bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

* Vaccineer je konijn jaarlijks tegen myxomatose én RHD1 en RHD2

* Bezoek jaarlijks je dierenarts voor een gezondheidscontrole. Je konijn wordt dan helemaal onderzocht, waarbij ook de tanden kunnen worden gecontroleerd.

*Voorkom -waar mogelijk-contact met wilde konijnen, muggen en vlooien.

*Gebruik een vlooienmiddel tegen vlooien. Let op dat je wel een middel gebruikt dat voor konijnen is geregistreerd is. Sommige honden-en kattenvlooienmiddelen zijn dodelijk voor konijnen.

*Bestrijd muggen met insectenwerende strips en netten(klamboes). Ook droge bedding helpt muggen tegen te gaan.