Kattenziekte

Begin dit jaar is kattenziekte vastgesteld in Zuid-Holland, deze zomer ook in de regio Ermelo. Dit is een ernstige ziekte en voorkomen is beter dan genezen.

Wat is kattenziekte?

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een parvovirus en is erg besmettelijk. Het leidt tot diarree en een sterke vermindering van afweercellen, waardoor katten erg gevoelig worden voor andere virussen en bacteriën.

Katten worden er erg ziek van en het sterftepercentage is hoog. Bij drachtige katten kan het leiden tot abortus en bij kittens tot blijvende hersenschade.

Katten raken besmet door contact met andere katten, besmette ontlasting van andere katten of besmette voorwerpen.

We kunnen het virus zelf niet bestrijden, maar alleen het lichaam zo goed als mogelijk ondersteunen.

De behandeling is ondersteunend: we geven infuus tegen uitdroging, medicijnen tegen braken, eventueel dwang- of sondevoeding en antibiotica. De antibiotica zijn nodig vanwege het lage aantal witte bloedcellen.

Vaccineren – ook binnenkatten!

Vaccinatie is erg belangrijk, om weerstand op te bouwen tegen kattenziekte. Vaccinatie geeft direct bescherming. Na 3 dagen is deze bescherming optimaal.

Als u een volwassen kat heeft die elke drie jaar is gevaccineerd tegen kattenziekte, is er niets aan de hand. Elk jaar moet wel de niesziekte gegeven worden. U kunt in het paspoortje zien of uw kat voldoende gevaccineerd is. Volwassen katten mogen maximaal 3 jaar geleden gevaccineerd zijn voor een goede bescherming. Een kitten is goed beschermd wanneer het 2 vaccinaties heeft gehad met ongeveer 3 weken tussentijd.
Mocht er een uitbraak in onze regio komen, dan raden wij aan om uw kat op 16 weken leeftijd een keer extra te vaccineren en de enting van 1 jaar leeftijd tussen de 9 en 12 maanden te geven.

Ook voor katten die niet buiten komen is het advies om te vaccineren.  Het gaat namelijk om een zeer besmettelijk virus dat makkelijk via kleding en schoenen van mensen kan worden overgedragen.

Vaccicheck

Wilt u liever niet (her-)vaccineren maar testen? Of controleren hoe de bescherming is?
DSA biedt een vaccicheck aan, die de antistoffen in het bloed test op kattenziekte (en niesziekte). Zo kunt u zien of uw kat goed beschermd is. Neem contact op met de praktijk voor meer informatie of om te controleren of uw kat voldoende vaccinaties heeft gehad.

Vriendelijke groeten,

Team DSA