Kattenziekte

Begin dit jaar is kattenziekte vastgesteld in Zuid-Holland, deze zomer ook in de regio Ermelo. Dit is een ernstige ziekte en voorkomen is beter dan genezen.

Wat is kattenziekte?

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een parvovirus en is erg besmettelijk. Het leidt tot diarree en een sterke vermindering van afweercellen, waardoor katten erg gevoelig worden voor andere virussen en bacteriën.

Katten worden er erg ziek van en het sterftepercentage is hoog. Bij drachtige katten kan het leiden tot abortus en bij kittens tot blijvende hersenschade.

Katten raken besmet door contact met andere katten, besmette ontlasting van andere katten of besmette voorwerpen.

We kunnen het virus zelf niet bestrijden, maar alleen het lichaam zo goed als mogelijk ondersteunen.

De behandeling is ondersteunend: we geven infuus tegen uitdroging, medicijnen tegen braken, eventueel dwang- of sondevoeding en antibiotica. De antibiotica zijn nodig vanwege het lage aantal witte bloedcellen.

Vaccineren – ook binnenkatten!

Vaccinatie is erg belangrijk, om weerstand op te bouwen tegen kattenziekte. Vaccinatie geeft direct bescherming. Na 3 dagen is deze bescherming optimaal.

Als u een volwassen kat heeft die elke drie jaar is gevaccineerd tegen kattenziekte, is er niets aan de hand. Elk jaar moet wel de niesziekte gegeven worden. U kunt in het paspoortje zien of uw kat voldoende gevaccineerd is. Volwassen katten mogen maximaal 3 jaar geleden gevaccineerd zijn voor een goede bescherming. Een kitten is goed beschermd wanneer het 2 vaccinaties heeft gehad met ongeveer 3 weken tussentijd.
Mocht er een uitbraak in onze regio komen, dan raden wij aan om uw kat op 16 weken leeftijd een keer extra te vaccineren en de enting van 1 jaar leeftijd tussen de 9 en 12 maanden te geven.

Ook voor katten die niet buiten komen is het advies om te vaccineren.  Het gaat namelijk om een zeer besmettelijk virus dat makkelijk via kleding en schoenen van mensen kan worden overgedragen.

Vaccicheck

Wilt u liever niet (her-)vaccineren maar testen? Of controleren hoe de bescherming is?
DSA biedt een vaccicheck aan, die de antistoffen in het bloed test op kattenziekte (en niesziekte). Zo kunt u zien of uw kat goed beschermd is. Neem contact op met de praktijk voor meer informatie of om te controleren of uw kat voldoende vaccinaties heeft gehad.

Vriendelijke groeten,

Team DSA

Met dank aan de KNMvD.

De vaccicheck voor de kat.

Wat is de vaccicheck voor de kat?

De VacciCheck is een methode waarbij we in het bloed van uw kat meten of een vaccinatie tegen bovengenoemde ziektes noodzakelijk is. Met deze methode kijken wij namelijk naar de hoeveelheid antistoffen in het bloed (de titer) tegen deze ziektes. Deze titer geeft aan hoe hoog de mate van afweer is. Blijkt de titer hoog genoeg, dan is vaccinatie nog niet nodig, maar is de titer laag, dan is een vaccinatie nodig. De test is grondig onderzocht en biedt een simpele maar betrouwbare uitkomst.

Op welke ziekten kan er worden getest?

• Panleukopenie (kattenziekte) (FPV)
  • Niesziekte (herpes) (FHV-1 of FHeV-1)
  • Niesziekte (calici) (FCV)

Hoe werkt het?

U komt één of tweemaal naar de kliniek met uw kat wanneer u gebruik wilt maken van de VacciCheck. Tijdens het eerste bezoek zal uw kat nagekeken worden en zal er een klein buisje bloed worden afgenomen bij uw kat. Dit bloed zal worden onderzocht met behulp van de test. Zodra de uitslag hebben van de test, zijn er twee mogelijkheden.

• Mocht uw kat voldoende antilichamen hebben, dan hoeft u niet langs te komen en kunt u een jaar wachten tot het volgende VacciCheck moment.
  • Mocht uw kat onvoldoende antilichamen hebben tegen één of meerdere virussen, dan maken wij met u een tweede afspraak waarbij uw kat de benodigde vaccinatie krijgt. Afhankelijk van de geschiedenis van het vaccineren van de kat, is het eventueel nodig om nog een booster vaccinatie te geven.

Vaccicheck is dus een middel om de kwaliteit van de bescherming te meten. Het is een misverstand dat gebruikers van Vaccicheck tegen vaccinatie zouden zijn. Het tegendeel is waar. Het gaat om effectief vaccineren en meten of een vaccin al dan niet is aangeslagen. Door alleen te vaccineren als het nodig is, wordt onnodige belasting van het immuunsysteem van het dier voorkomen.

Castratie/Sterilisatie konijn actie!

In de maand September krijgt u 15% korting op de castratie/sterilisatie van uw konijn.

Dit krijgt u bij een normaal verloop van de operatie en is exclusief nazorg en medicatie.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de assistente .(tel:0592-309903)

Deze actie geldt alleen bij directe betaling via pin, bij het ophalen van uw dier.